When you browse on this site, cookies collect data to enhance your experience and personalize the content and advertising you see.
Visit our Privacy Policy to learn more. By continuing to use the site, you agree to this use of cookies and data.

A hófogók többsége a helyén volt, de nem segített

A közútkezelő - még a rendkívüli időjárás előtt - a gazdák kérésére beszedte a hófogó rácsok egy részét, többségük viszont még kint volt a közutak mellett. De azok sem jelentettek segítséget 100-120 kilométer/órás széllökéseknél - közölte Pécsi Norbert Sándor, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. szóvivője kedden az MTI megkeresésére. 

A hófogók többsége a helyén volt, de nem segített

A közleményben kifejtette: tavaly novemberben több száz kilométernyi útszakaszon helyeztek ki hófogó rácsokat azokra a területekre, amelyeken a tapasztalatok szerint hófúvásos szakaszok alakulhattak ki. Hozzátette: miután "az elmúlt hetekben a hosszú távú előrejelzésekben nem szerepelt, hogy ilyen rendkívüli időjárás várható", több gazda is "sürgette és nyomás alatt tartotta" a közútkezelőt, hogy szedje be a hófogó rácsokat, mivel akadályozzák a földmunkákat. 
    Néhány helyen eleget tettek ennek a kérésnek, de döntő többségében a napokban is kint voltak a hófogók - szögezte le a szóvivő, hozzátéve: amikor az előrejelzések szerint a hófúvásokra lehetett számítani, leállították a leszereléseket. Azt írta: a hófogó rácsok visszahelyezése sok időt, "szinte száz százalékban kétkezi munkát igényel", a közútkezelő dolgozóinak pedig a hóeltakarítás és a síkosságmentesítés mellett már nem volt elég idejük arra, hogy visszaállítsák a hófogókat. Pécsi Norbert Sándor hozzáfűzte: sok helyen a fémlopások miatt nem voltak kint a hófogó rácsok. 
    Kiemelte, a hófúvások miatt olyan helyeken is kialakultak nehezen járható, illetve járhatatlan utak, ahol kint voltak a hófogók. Megjegyezte: a hófogók csupán az óránkénti 20-30 kilométeres erősségű széllökésekig jelenthetnek biztos védelmet. Ehhez képest a múlt héten sokszor 100-120 kilométeres széllökések voltak, amelyek "szétszaggatták és felborították a hófogó rácsokat, vagyis hiába voltak kint, nem tudták ellátni funkciójukat" - közölte. 
    A szóvivő cáfolta, hogy hóvédő erdősávokat vágtak volna ki, ellenkezőleg: csak Veszprém megyében, amelyet nagyban érintettek a hófúvások, 12 ezer facsemetét ültettek 2012 végén, amelyek jelentős része hóvédő erdősávként funkcionál majd.
    Pécsi Norbert Sándor közleménye szerint a múlt hét keddtől elrendelt rendkívüli munkavégzést március 25-éig meghosszabbították.
    Szerda délután az összes médiumnak közleményt küldtek, amelyben felhívták a közlekedők figyelmét a hófúvásokra, ezen felül országos szintű átcsoportosításokat hajtottak végre gépparkjukban. Bár az autópályákat nem a közútkezelő üzemelteti, mégis több megyéből vezényeltek át nagyteljesítményű hómarókat, hogy segítsék az M1-es felszabadítását - írta a szóvivő. 
    A közlemény szerint "csak az úttartozékokban" több tízmillió forintos kár keletkezett, de végleges összesítés még nem készült minden megyére kiterjedően.
    A csütörtökön kezdődött havazás és a viharos szél miatt kialakult hófúvás számos utat - közte autópályát is - járhatatlanná tett, autók és kamionok akadtak el, mintegy 14 ezer ember rekedt az utakon, a vasúti közlekedés több vonalon megbénult, számos településen megszakadt az áramszolgáltatás vezetékszakadások, oszlopdőlések miatt. Az ellenzék többször is kifogásolta, hogy az út menti hófogókat beszedték.

MTI

Ez érdekelni fogja