Több bolygója van egy távoli csillagnak, mint a Naprendszernek

Míg a Naprendszernek nyolc bolygója van, egy távoli csillagnak kilenc planétája lehet - derítette ki egy brit csillagász.

Több bolygója van egy távoli csillagnak, mint a Naprendszernek

A tanulmány az Astronomy and Astrophysics című folyóiratban jelenik meg. Eszerint a 127 fényévnyire lévő HD 10180 katalógusjelű csillagról két éve derítették ki, hogy öt planéta kering körülötte, s további két bolygójelöltet is észleltek - olvasható a Space.com (http://www.space.com) űrkutatási hírportálon.

Mikko Tuomi, a Hertfordshire-i Egyetem csillagásza viszont átvizsgálta a Chilében az Európai Déli Obszervatórium (ESO) 3,6 méter átmérőjű teleszkópjára szerelt nagy pontosságú spektrográffal, a HARPS-szal (High Accuracy Radial Velocity Planet Searcher) 2003 novembere és 2010 júniusa végzett megfigyelések adatait. A vizsgálat alátámasztotta a két jelölt bolygóvoltát, és további két planétát mutatott ki.

Az öt, korábban felfedezett bolygó viszonylag nagy tömegű, keringési idejük széles skálán mozog - akad olyan planéta, amelyen egy év mindössze 6 napig tart, de olyan is, ahol 600 napig. A rendszer két legújabb tagja az úgynevezett forró szuperföldekhez tartozik: egyikük tömege 1,9-szer múlja felül a bolygónkét, a másiké ötszörösen. Valószínűleg kőzetbolygókról van szó, egyikük keringési ideje 10 nap, a másiké 68.

"Teljesen nyilvánvaló, hogy a lakhatósági zónán kívül vannak, vagyis nem lehet felszínükön folyékony víz" - hangsúlyozta Mikko Tuomi.

Forrás: MTI