Lehetséges mikrobiális élet a Mars felszíne alatt

Ausztrál kutatók szerint a Mars felszín alatti mélységeinek hatalmas területein kedvezőek a feltételek a baktériumok és más mikrooganizmusok számára.

Lehetséges mikrobiális élet a Mars felszíne alatt

A kutatók a Föld és a vörös bolygón lévő életfeltételeket modellezték és hasonlították össze. Miközben a Föld teljes térfogatának - a magtól az atmoszféra felső rétegéig - csak egy százaléka kedvező élő organizmusok számára, a Charley Lineweaver asztrobiológus által vezetett kutatócsoport szerint a Mars esetében ez három százaléknyi lehet - igaz, a bolygó felszíne alatt .

"A lehető legegyszerűbben közelítettük meg a kérdést. Vettük az összes létező információt, és összeraktuk őket, hogy megnézzük, megfelelnek-e a feltételek az élet számára. A válaszunk pedig az, hogy igen. Vannak a Marson hatalmas térségek, amelyek összeegyeztethetőek a földi élettel" - hangoztatta az Ausztrál Állami Egyetem asztrobiológusa.

Lineweaver, akinek a tanulmánya az Astrobiology című folyóirat hétfői számában jelent meg, emlékeztetett arra, hogy a Mars felszínén az átlagos hőmérséklet mínusz 63 Celsius-fok, és a bolygón uralkodó alacsony nyomás azt jelenti, hogy a víz folyékony állapotban nem fordulhat elő, mivel a felszínen elpárolog: ezért a feltételek a földihez hasonló élethez csak a felszín alatt megfelelőek, ahol a talaj súlya adja a megfelelő nyomást. "A felszín alatt bizonyos mélységben a bolygó magjából származó hőtől ráadásul elég meleg van ahhoz, hogy baktériumok és mikroorganizmusok élhessenek" - tette hozzá.

A víz jelenlétét a Marson kimutatták a bolygót kutató amerikai űrszondák, ám organikus élet jelenlétére meg soha nem bukkantak. A NASA novemberben indította útnak a közel egytonnás Curiosity marsjárót, amely a tervek szerint 2012 augusztusában landol a marsi egyenlítő környékén lévő, 155 kilométer átmérőjű Gale-kráterben. A csaknem kétéves misszióra érkező marsautó leszállóhelyeként a kráter közepén magasodó 5 kilométeres, rétegzett szerkezetű hegy környékét választották ki, ahol a vizes eredetet feltételező agyagásványok és szulfátok fordulnak elő.

A marsjáró fedélzetén tíz műszer működik majd, közülük kettő a robotkarok által begyűjtött kőzetminták elemzését végzi. A Curiosity feladata kideríteni, hogy létezhettek-e valamikor a Vörös Bolygón olyan feltételek, amelyek lehetővé tették a mikrobiális életformák kifejlődését.

Forrás: hirado.hu