Felfedeztek egy bolygót, ahol kétszer van naplemente. (FOTO, VIDEO)

Két nap körül keringő bolygót fedezett fel a NASA Kepler űrteleszkópja. Ez az első megerősített, ilyen típusú idegen világ.

Felfedeztek egy bolygót, ahol kétszer van naplemente. (FOTO, VIDEO)

A konfiguráció a Star Wars filmek Tatuinjára emlékeztethet, ám a kutatók szerint ezen a bolygón senki sem élne meg. A Kepler-16b névre keresztelt bolygóról úgy hiszik lakhatatlan gázóriás, mint a Szaturnusz.

Az újonnan felfedezett égitest mintegy 200 fényévnyire található a Földtől. Bár korábban is voltak már arra utaló jelek, hogy bolygók kettő csillag körül keringhetnek, a kutatók szerint ez az első megerősítés. Azt jelenti, amikor egy nap véget ér a Kepler-16b-n, két napnyugtára kerül sor.

A Kepler-16b két napja kisebb a miénknél, tömegük a Napénak 69 és 20 százaléka, így a bolygó felszíni hőmérséklete mínusz 73 - mínusz 101 fok a becslések szerint. A planéta 229 naponta kerüli meg két napját 104 millió kilométeres távolságban, körülbelül ugyanolyan orbitális pályán, mint a Vénusz a Napot. A csillagok közel helyezkednek el egymáshoz - a Föld-Nap távolság mindössze egyötödével - és 41 nap alatt kerülik meg egymást.

A 2009-ben felbocsátott Keplert úgy tervezték, hogy átvizsgálja a Tejútrendszer felénk eső részét, és Földszerű bolygókat kutasson. Alan Boss, a vizsgálat társszerzője szerint az eredmény igazán lenyűgöző. „Legizgalmasabb, hogy a bolygó két csillag körül kering."

A Kepler azon csillagokat találja meg, melyek fénye rendszeresen elhalványodik, ami azt jelenti, hogy a csillag és a teleszkóp között van egy bolygó. A NASA kutatói további elhalványodásokat észleltek mindkét csillag fényében változó, de szabályos időközönként, mely megerősíti a bolygó duális keringését. Az eredményről a Science-ben számoltak be.

BBC/ hirado.hu