Vitamin a tavaszi fáradság ellenszere.

Lassan kifelé tartunk a télből, enyhébb már az idő, néha szinte tavaszias. Mégis... Valahogy olyan kimerültek, kedvetlenek vagyunk mostanában. A jelenséget valószínűleg sokan jól ismerik, hiszen minden esztendőben elérhet minket ez az állapot, aminek tavaszi fáradtság a neve.

A tavaszi fáradtság nem nevezhető betegségnek, a szervezet ilyenkor ugyanis hiányállapotba kerül, ami könnyen gyógyitható.
Az egyik legalapvetőbb bizonysága annak, hogy az ember természeti lény, nem más, mint a tavaszi fáradtság. Télen a szervezetünk egy kicsit "elmedvésedik", lelassulunk, a megszokottnál többet alszunk, erőt vesz rajtunk a melankólikus hangulat, ami akár depresszióba is átcsaphat.
Aztán, ahogy kisüt a nap, nehezen térünk magunkhoz. Okát a tudósok abban a hatásban látják, amit a téli természet idéz elő az emberi szervezetben. A hideg hónapokban megváltozik a szervezetünk hormonháztartása: a melatonint az agyban található tobozmirigy nagyobb mennyiségben termeli. Ez a hormon befolyásolja szervezetünk anyagcseréjét és a hangulatunkat is. Mivel kevés a természetes fény, a szükséges D-vitaminból minimális mennyiség jut a szervezetbe. A hideg miatt keveset megyünk szabadba, s ez azért is káros, mert a sok ülés miatt nem kívánatos kilók rakódnak ránk. A súlytöbbletnek az is oka persze, hogy a téli étkezés legtöbb fogása valóságos kalóriabomba. Van olyan tudományos felfogás, miszerint ennek evolúciós oka van. Az ősember úgy készült a télre - ez mai is megfigyelhető az állatvilágban -, hogy pontosan tudta, a természet a fagyos hónapokban szűkmarkúan méri a táplálékot: a hideg megérkezése előtt tehát annyi élelmet kell elfogyasztani, amennyit csak lehet. A civilizáció, s azon belül a fogyasztói társadalmak korában annyi változás történt, hogy napjaink embere - kis túlzással - egész télen energiát gyűjt.
A tavaszi fáradtságnál, mint jelenségnél, felvetődik az egyre hektikusabb időjárás szerepe is - az egymást követő fronthatások, a hőmérséklet-ingadozás - amihez nehezen alkalmazkodik az ember. Ráadásul a legyengült szervezet jóval nehezebben tudja kivédeni a légúti megbetegedéseket okozó kórokozókat.  Ami a szervezet védettségének gyengülését okozza, annak nem feltétlenül a baktériumokhoz van köze, sokkal inkább a vitaminok és az ásványi anyagok hiányához. Azzal ma már mindenki tisztában van, hogy a tavaszi fáradtság ellen a vitaminokkal lehet eredményesen küzdeni. (Jól ismert, hogy télen a C-vitamin és a cink hiányát például savanyú káposztával, fekete retekkel, naranccsal, kivivel és banánnal is pótolni lehet.)
A szervezet makro- és mikroelem szükségletét sem hanyagolhatjuk el, szerepük ugyanis igen jelentős. A makroelemekhez tartozik a nátrium, a kálium, a kalcium, a magnézium, és a foszfor, a mikroelemek csoportjába a vasat, a cinket, a jódot, a mangánt, szelént, rezet és a krómot soroljuk. Ezek mindegyike fontos feladatot végez az emberi szervezetben, és ha jelenlétük mennyisége nem kielégítő, súlyosbítják a tavaszi fáradtságot. Itt van például a vas, amelynek hiánya gyengíti a szervezet ellenálló-képességét, feladata ugyanis nem más, mint fokozni az immunitást, javítani a testi erőnlétet. Sok vas van - többek között - a lencsében, a sóskában, a parajban, a mákban, a sovány húsokban, a májban és a száraz babban.
Táplálkozási szakértők szerint a tavaszi fáradtság leghatásosabb ellenszere a vitaminbomba és a megfelelő gondossággal összeállított étrend. Ezen kívül sikeresen leküzdhetjük a fáradtságot, a több alvás okozta bódultságot mozgással: ha jobb az idő kiránduljunk, gyalogoljunk egyre többet, de a masszázs, és a hideg-meleg váltózuhany is áldásos hatású lehet. Vannak, akik állítják, jó szolgálatot tesz a tavaszi fáradtság elűzésére, ha néhány hétig hús nélküli étrendet állítunk össze.

Forrás: népszava.hu

 

Ez érdekelni fogja

Szükségünk van az Ön beleegyezésére

A Meteoprog és szolgáltatóink tárolhatják és kezelhetik személyes adatait, így például a cookie-kat, eszközazonosítókat és egyéb, az eszközén található hasonló technológiákat, ezen adatok felhasználásával személyre szabhatják a tartalmakat és a hirdetéseket, valamint közösségi funkciókat nyújthatnak, továbbá elemezhetik a forgalmat.

  • Adatok tárolása és az azokhoz való hozzáférés az Ön eszközén

    A fent leírt célok érdekében tárolhatunk, valamint hozzáférhetünk az Ön eszközén tárolt adatokhoz, például cookie-khoz, eszközazonosítókhoz és egyéb adatokhoz.

  • Személyre szabott reklámok és tartalom, reklám- és tartalommenedzsment, közönségstatisztika és termékfejlesztés

    A reklámokat és a tartalmat profilalkotás segítségével személyre szabhatjuk. További adatok hozzáadásával a reklámokat és a tartalmakat még jobban személyre szabhatjuk. A reklám és a tartalmak teljesítményét mérhetjük. Levonhatunk következtetéseket a közönségünkről, kik látták a hirdetéseket és a tartalmat. Az ilyen adatokat felhasználhatjuk a felhasználói élmény, rendszereink és szoftvereink javítására vagy fejlesztésére.

Az „Elfogadom” gombra való kattintással engedélyezi a cookie-k, eszközazonosítók, web beacon-ök és egyéb, hasonló technológiák használatát. Beállítását az eszközén található böngészőjével módosíthatja.

Különböző céljainknál a beleegyezés helyett jogos érdekeinkre támaszkodunk. Erről többet is megtudhat Adatvédelmi és Cookie Irányelveinkben.