When you browse on this site, cookies collect data to enhance your experience and personalize the content and advertising you see.
Visit our Privacy Policy to learn more. By continuing to use the site, you agree to this use of cookies and data.

Vitamin a tavaszi fáradság ellenszere.

Lassan kifelé tartunk a télből, enyhébb már az idő, néha szinte tavaszias. Mégis... Valahogy olyan kimerültek, kedvetlenek vagyunk mostanában. A jelenséget valószínűleg sokan jól ismerik, hiszen minden esztendőben elérhet minket ez az állapot, aminek tavaszi fáradtság a neve.

Vitamin a tavaszi fáradság ellenszere.

A tavaszi fáradtság nem nevezhető betegségnek, a szervezet ilyenkor ugyanis hiányállapotba kerül, ami könnyen gyógyitható.
Az egyik legalapvetőbb bizonysága annak, hogy az ember természeti lény, nem más, mint a tavaszi fáradtság. Télen a szervezetünk egy kicsit "elmedvésedik", lelassulunk, a megszokottnál többet alszunk, erőt vesz rajtunk a melankólikus hangulat, ami akár depresszióba is átcsaphat.
Aztán, ahogy kisüt a nap, nehezen térünk magunkhoz. Okát a tudósok abban a hatásban látják, amit a téli természet idéz elő az emberi szervezetben. A hideg hónapokban megváltozik a szervezetünk hormonháztartása: a melatonint az agyban található tobozmirigy nagyobb mennyiségben termeli. Ez a hormon befolyásolja szervezetünk anyagcseréjét és a hangulatunkat is. Mivel kevés a természetes fény, a szükséges D-vitaminból minimális mennyiség jut a szervezetbe. A hideg miatt keveset megyünk szabadba, s ez azért is káros, mert a sok ülés miatt nem kívánatos kilók rakódnak ránk. A súlytöbbletnek az is oka persze, hogy a téli étkezés legtöbb fogása valóságos kalóriabomba. Van olyan tudományos felfogás, miszerint ennek evolúciós oka van. Az ősember úgy készült a télre - ez mai is megfigyelhető az állatvilágban -, hogy pontosan tudta, a természet a fagyos hónapokban szűkmarkúan méri a táplálékot: a hideg megérkezése előtt tehát annyi élelmet kell elfogyasztani, amennyit csak lehet. A civilizáció, s azon belül a fogyasztói társadalmak korában annyi változás történt, hogy napjaink embere - kis túlzással - egész télen energiát gyűjt.
A tavaszi fáradtságnál, mint jelenségnél, felvetődik az egyre hektikusabb időjárás szerepe is - az egymást követő fronthatások, a hőmérséklet-ingadozás - amihez nehezen alkalmazkodik az ember. Ráadásul a legyengült szervezet jóval nehezebben tudja kivédeni a légúti megbetegedéseket okozó kórokozókat.  Ami a szervezet védettségének gyengülését okozza, annak nem feltétlenül a baktériumokhoz van köze, sokkal inkább a vitaminok és az ásványi anyagok hiányához. Azzal ma már mindenki tisztában van, hogy a tavaszi fáradtság ellen a vitaminokkal lehet eredményesen küzdeni. (Jól ismert, hogy télen a C-vitamin és a cink hiányát például savanyú káposztával, fekete retekkel, naranccsal, kivivel és banánnal is pótolni lehet.)
A szervezet makro- és mikroelem szükségletét sem hanyagolhatjuk el, szerepük ugyanis igen jelentős. A makroelemekhez tartozik a nátrium, a kálium, a kalcium, a magnézium, és a foszfor, a mikroelemek csoportjába a vasat, a cinket, a jódot, a mangánt, szelént, rezet és a krómot soroljuk. Ezek mindegyike fontos feladatot végez az emberi szervezetben, és ha jelenlétük mennyisége nem kielégítő, súlyosbítják a tavaszi fáradtságot. Itt van például a vas, amelynek hiánya gyengíti a szervezet ellenálló-képességét, feladata ugyanis nem más, mint fokozni az immunitást, javítani a testi erőnlétet. Sok vas van - többek között - a lencsében, a sóskában, a parajban, a mákban, a sovány húsokban, a májban és a száraz babban.
Táplálkozási szakértők szerint a tavaszi fáradtság leghatásosabb ellenszere a vitaminbomba és a megfelelő gondossággal összeállított étrend. Ezen kívül sikeresen leküzdhetjük a fáradtságot, a több alvás okozta bódultságot mozgással: ha jobb az idő kiránduljunk, gyalogoljunk egyre többet, de a masszázs, és a hideg-meleg váltózuhany is áldásos hatású lehet. Vannak, akik állítják, jó szolgálatot tesz a tavaszi fáradtság elűzésére, ha néhány hétig hús nélküli étrendet állítunk össze.

Forrás: népszava.hu

 

Ez érdekelni fogja