• Magyarországon
  • Informátorok
  • user-avatar
    Belépés

Életet találtak a jég alatti tóban

Amerikai kutatók először vizsgálták meg az antarktiszi vízmintákat, amelyeket egy héttel ezelőtt hoztak fel a Whillans-tóból. A tó körülbelül 800 méterrel van a jégfelszín alatt.

Életet találtak a jég alatti tóban

Meglepően gazdag életet találtak abban a három tízliteres vízmintában, amelyeket január végén nyertek ki amerikai kutatók az antarktiszi jég alatt található Whillans-tóból. A legalább 100 ezer éve jég alatt élő mikrobák vizsgálata akár hónapokig is eltarthat.

Brent Christner, a Louisianai Állami Egyetem helyszínen tartózkodó kutatója a Science News-nak azt mondta, hogy az azonosított sejtek biztosan a tóból származnak. A vízmintában lévő sejtek koncentrációja ugyanis 10 000 darab/milliliter, ami nagyjából százszorosa a fúrt lyuk olvadékvizében lévő mikroorganizmusokénak. A minta ásványianyag tartalma is lényegesen nagyobb, mint az olvadékvízé.

A vizsgálat egyik kihívása volt, hogy megelőzzék a vízminták szennyeződését felszíni vagy a tó feletti jégből származó mikroorganizmusokkal. Ezért a fúrócsőbe ultraibolya lámpákból készült "galléron" keresztül táplálták be a vizet. A nagy energiájú sugárzás a mikroorganizmusok 99,9 százalékát elpusztítja.

A felfedezés azért jelentős, mert ez az első eset, hogy nem szennyezett mintákat sikerült nyerni egy jég alatti tóból.

A 800 méter mélyen fekvő tavat egy speciális forróvizes fúróval sikerült elérni. A fúró nagy nyomású forró vizet présel a lyukba, ez olvasztja meg a jeget. Az alapelv egyszerű, de rengeteg váratlan probléma, elakadás merülhet fel a fúrás közben.

Az Antarktisz jege alatt több mint 340 úgynvezett szubglaciális tó található, és csak becslések vannak, hogy mióta lehetnek elzárva a felszíntől. A Whillans-tó esetében ez körülbelül 100 ezer év lehet, legutoljára ugyanis akkor csökkent le annyira a jég kiterjedése az Antarktiszon, hogy a nagyjából 26 km2-es tó felszínre kerülhetett.

A kutatás egyik meglepő eredménye, hogy a tó lényegesen sekélyebb a vártnál. Két évvel ezelőtt szeizmikus vizsgálatok alapján a tó mélységét 9 méterre becsülték, de a mostani eredmények arra utalnak, hogy a tó csak 1,5-2 méter mély lehet.

A kutatók által fúrt lyuk január 31-ére már kezdett befagyni, ezért a szakemberek már csak egy alkalommal eresztik le a műszereket, és ott is hagyják a legközelebbi visszatérésükig.

A Whillans-tó mellett az Antarktiszon két másik tavat is próbálnak megfúrni. Orosz kutatóknak január elején a Vosztok-tóból sikerült mintát gyűjteni, míg az Ellsworth-tavat tanulmányozó brit kutatók kísérlete decemberben kudarcba fulladt.

Forrás: origo.hu