When you browse on this site, cookies collect data to enhance your experience and personalize the content and advertising you see.
Visit our Privacy Policy to learn more. By continuing to use the site, you agree to this use of cookies and data.
  • Magyarországon
  • Országok
  • 7 napra
  • Vízhőmérséklet
  • Műholdképek
  • Térképes előrejelzés
  • Hírek
  • Informátorok
  • user-avatar
    Belépés

    Tavaszi vitaminkosár.

     

    Végre visszavonhatatlanul itt a tavasz. Pattanásig feszülnek a fákon a rügyek, kibontották szirmaikat az elsõ tavaszi virágok és a magasból már halljuk a madárdalt: "nyitni kék, nyitni kék". A napsütés a szabadba csábít, de feltûnik, hogy sápadtabbak vagyunk, és az sem ritka, hogy fáradtak, olykor türelmetlenek is.

     

    Tavaszi vitaminkosár.

    Ennek legtöbbször a tavaszi fáradékonyság az oka, és vitaminhiányos - elsõsorban C-vitamin - táplálkozásunkkal kapcsolatos.

    Természetesen nem csak a táplálkozásnak, hanem a táplálkozás és az életmód egészének van döntõ befolyása a közérzetünk alakulására.

    Ami a táplálkozást illeti, a vitaminhiány klasszikus tünetei hazánkban csak ritkán, rosszul táplálkozó egyéneken, vagy alkoholistákon láthatók, de marginális hiánnyal már gyakrabban találkozunk. A szervezet zavartalan mûködéséhez, a testi és szellemi frissességhez optimális vitaminellátásra van szükség. A vitaminok marginális hiánya esetén is megváltozhatnak a szervezet bizonyos funkciói:

    • C-, B2-, B6-vitamin marginális hiányában csökken a fizikai terhelhetõség
    • C-, B1-, B2-vitamin és folsavhiánynál a mentális funkciók változhatnak
    • C-, B6- és A-vitamin hiánya csökkentheti a szervezet immunitását.

    A téli és kora tavaszi hónapokban, amikor a gyümölcsökbõl és a zöldségfélékbõl kicsi a választék, csak étrendünk tudatos összeállításával sikerülhet szervezetünk vitaminigényét fedezni. Ilyenkor megnõ a déligyümölcsök fogyasztásának a jelentõsége. De tavasszal már friss zöldségre, zsenge, kerti veteményre vágyunk.


    Mit tegyünk a bevásárló kosárba, hogy minél több vitaminhoz jussunk?

    A tavasz közeledtével a zöldhagyma hamar megjelenik a piacokon, az elsõ friss C-vitamin-forrást jelentheti. A zöldpetrezselyem levele is sok C-vitamint és ß-karotint, a zellerlevél sok B-vitamint és ásványi anyagot tartalmaz. A friss, zsenge karalábé szintén jó, korai C-vitamin-forrás, de B1-vitamint, pantoténsavat és biotint is jelentõs mennyiségben tartalmaz. Nyersen is fogyasztható, bár minden háziasszonynak a töltött karalábé jut elõször eszébe. A fejes saláta is korai C-vitamin-, ß-karotin- és B2-vitamin-forrást jelent. A spárga is hamarosan kapható, folsav-, B1-, B2-vitamin és vastartalmával tûnik ki. A spenót is korán megjelenik, B2-vitamin-, ß-karotin- és biotin-tartalma kiemelkedõen magas; sok vasat tartalmaz; vastartalma azonban csak részben hasznosul. A sóska a hideget viszonylag jól tûri, egyes fajtái télen is szedhetõk. Táplálkozási értékét nagy C-vitamin-, ß-karotin- és B2-vitamin-tartalmának köszönheti. Bár vastartalma magas, csakúgy mint a spenótból, ebbõl is csak kevés hasznosul. Magas oxalát-tartalmuk miatt túl gyakori fogyasztásuk nem javasolható. A hónapos retek friss C-vitamin-forrásként már kora tavasszal rendelkezésre áll.

    Mind a zöldségek, mind a gyümölcsök akkor a legzamatosabbak, vitamin- és ásványianyag- tartalmuk akkor a legnagyobb, amikor tökéletesen megértek. Vitamintartalmuk tárolás közben általában csökken, ezért még hûtõszekrényben se tartsuk hosszasan. Akkor vásároljuk meg, amikor szükségünk van rá. A legjobb persze, ha mi magunk frissen szedhetjük le.

    A mezõgazdasági termelés jellegébõl következõen egyes zöldségek, gyümölcsök elõállítása az év folyamán nem egyenletes. Melegházi zöldségeket - ki-ki pénztárcája szerint - gyakorlatilag egész évben vásárolhat. Az ilyen termesztési mód mellett azonban nem csak a magas költséggel, hanem azzal is számolni kell, hogy a növényvédõ szerek és termésfokozók maradékai is elõfordulhatnak a zöldségekben.

    Az egész éven át tartó egyenletes ellátáshoz hosszú eltarthatóságot biztosító eljárásokra van szükség.

    Ami nem kapható egész éven át, az különbözõ módszerekkel tartósítható, hogy bármely idõpontban fogyaszthassuk azokat.

    A zöldségek, s természetesen egyéb élelmiszerek vitamintartalma a tárolás és elkészítési mûveletek (sütés, fõzés, melegítés) során csökken. A hámozás, elhúzódó mosás, áztatás révén számos tápanyag elvész. A vitaminok egy része hõ, fény, kiszáradás, nedvesség, savas és lúgos közeg hatására érzékeny, és kisebb-nagyobb mértékben elbomlik.

    A zöldségféléket leggyakrabban gyorsfagyasztással, hõkezeléssel, vízelvonással és savanyítással tartósítják.

    Szerző: egeszsegtukor.hu

     

    Ez érdekelni fogja