• Magyarországon
  • Országok
  • 7 napra
  • Vízhőmérséklet
  • Műholdképek
  • Térképes előrejelzés
  • Hírek
  • Informátorok
  • user-avatar
    Belépés

    Tavaszi vitaminkosár.

     

    Végre visszavonhatatlanul itt a tavasz. Pattanásig feszülnek a fákon a rügyek, kibontották szirmaikat az elsõ tavaszi virágok és a magasból már halljuk a madárdalt: "nyitni kék, nyitni kék". A napsütés a szabadba csábít, de feltûnik, hogy sápadtabbak vagyunk, és az sem ritka, hogy fáradtak, olykor türelmetlenek is.

     

    Tavaszi vitaminkosár.

    Ennek legtöbbször a tavaszi fáradékonyság az oka, és vitaminhiányos - elsõsorban C-vitamin - táplálkozásunkkal kapcsolatos.

    Természetesen nem csak a táplálkozásnak, hanem a táplálkozás és az életmód egészének van döntõ befolyása a közérzetünk alakulására.

    Ami a táplálkozást illeti, a vitaminhiány klasszikus tünetei hazánkban csak ritkán, rosszul táplálkozó egyéneken, vagy alkoholistákon láthatók, de marginális hiánnyal már gyakrabban találkozunk. A szervezet zavartalan mûködéséhez, a testi és szellemi frissességhez optimális vitaminellátásra van szükség. A vitaminok marginális hiánya esetén is megváltozhatnak a szervezet bizonyos funkciói:

    • C-, B2-, B6-vitamin marginális hiányában csökken a fizikai terhelhetõség
    • C-, B1-, B2-vitamin és folsavhiánynál a mentális funkciók változhatnak
    • C-, B6- és A-vitamin hiánya csökkentheti a szervezet immunitását.

    A téli és kora tavaszi hónapokban, amikor a gyümölcsökbõl és a zöldségfélékbõl kicsi a választék, csak étrendünk tudatos összeállításával sikerülhet szervezetünk vitaminigényét fedezni. Ilyenkor megnõ a déligyümölcsök fogyasztásának a jelentõsége. De tavasszal már friss zöldségre, zsenge, kerti veteményre vágyunk.


    Mit tegyünk a bevásárló kosárba, hogy minél több vitaminhoz jussunk?

    A tavasz közeledtével a zöldhagyma hamar megjelenik a piacokon, az elsõ friss C-vitamin-forrást jelentheti. A zöldpetrezselyem levele is sok C-vitamint és ß-karotint, a zellerlevél sok B-vitamint és ásványi anyagot tartalmaz. A friss, zsenge karalábé szintén jó, korai C-vitamin-forrás, de B1-vitamint, pantoténsavat és biotint is jelentõs mennyiségben tartalmaz. Nyersen is fogyasztható, bár minden háziasszonynak a töltött karalábé jut elõször eszébe. A fejes saláta is korai C-vitamin-, ß-karotin- és B2-vitamin-forrást jelent. A spárga is hamarosan kapható, folsav-, B1-, B2-vitamin és vastartalmával tûnik ki. A spenót is korán megjelenik, B2-vitamin-, ß-karotin- és biotin-tartalma kiemelkedõen magas; sok vasat tartalmaz; vastartalma azonban csak részben hasznosul. A sóska a hideget viszonylag jól tûri, egyes fajtái télen is szedhetõk. Táplálkozási értékét nagy C-vitamin-, ß-karotin- és B2-vitamin-tartalmának köszönheti. Bár vastartalma magas, csakúgy mint a spenótból, ebbõl is csak kevés hasznosul. Magas oxalát-tartalmuk miatt túl gyakori fogyasztásuk nem javasolható. A hónapos retek friss C-vitamin-forrásként már kora tavasszal rendelkezésre áll.

    Mind a zöldségek, mind a gyümölcsök akkor a legzamatosabbak, vitamin- és ásványianyag- tartalmuk akkor a legnagyobb, amikor tökéletesen megértek. Vitamintartalmuk tárolás közben általában csökken, ezért még hûtõszekrényben se tartsuk hosszasan. Akkor vásároljuk meg, amikor szükségünk van rá. A legjobb persze, ha mi magunk frissen szedhetjük le.

    A mezõgazdasági termelés jellegébõl következõen egyes zöldségek, gyümölcsök elõállítása az év folyamán nem egyenletes. Melegházi zöldségeket - ki-ki pénztárcája szerint - gyakorlatilag egész évben vásárolhat. Az ilyen termesztési mód mellett azonban nem csak a magas költséggel, hanem azzal is számolni kell, hogy a növényvédõ szerek és termésfokozók maradékai is elõfordulhatnak a zöldségekben.

    Az egész éven át tartó egyenletes ellátáshoz hosszú eltarthatóságot biztosító eljárásokra van szükség.

    Ami nem kapható egész éven át, az különbözõ módszerekkel tartósítható, hogy bármely idõpontban fogyaszthassuk azokat.

    A zöldségek, s természetesen egyéb élelmiszerek vitamintartalma a tárolás és elkészítési mûveletek (sütés, fõzés, melegítés) során csökken. A hámozás, elhúzódó mosás, áztatás révén számos tápanyag elvész. A vitaminok egy része hõ, fény, kiszáradás, nedvesség, savas és lúgos közeg hatására érzékeny, és kisebb-nagyobb mértékben elbomlik.

    A zöldségféléket leggyakrabban gyorsfagyasztással, hõkezeléssel, vízelvonással és savanyítással tartósítják.

    Szerző: egeszsegtukor.hu

     

    Ez érdekelni fogja