• Magyarországon
  • Országok
  • 7 napra
  • Vízhőmérséklet
  • Műholdképek
  • Térképes előrejelzés
  • Hírek
  • Informátorok
  • user-avatar
    Belépés

    Mit együnk ősszel?

    Sokan nem szeretik az őszt: a nyári napsütést, a szikrázóan kék eget felhők, köd, vadul fújó szél, korai sötétedés váltja fel. És a legszomorúbb változás: elkezdődik az iskola, a munkahelyi robot.

     

    Mit együnk ősszel?

    Való igaz, a természet őszre fordulva jelentősen hat testünkre, lelkünkre, hangulatunkra. Ma már bizonyított tény, hogy ez a változás - különösen az érzékeny embereknél - egészségügyi problémákat is okozhat. Hogyan készüljünk fel az őszi hónapokra, hogy minél kevésbé legyünk rosszkedvűek, lehangoltak, és szervezetünk minél több jót, egészségeset tudjon megőrizni a következő tavaszig? A legfontosabb: mozogjunk sokat, táplálkozzunk helyesen, és foglalkozzunk tudatosan pszichés állapotunkkal!

    Kezdjük tehát a testmozgással, és fedezzük fel az őszi természetet! Aki már sétált őszi erdőben, biztosan állítja, ilyenkor legszebbek, legváltozatosabbak a színek, a lehulló levelek neszezése, a csend hangjai lelket megnyugtató pillanatok. A hosszú séták felfrissítik a testet, a déli napmeleg pedig megszínesíti az arcot. Ne veszítsük el nyári aktivitásunkat! A hétvégi családi kirándulás - még ha kicsit jobban fel is kell öltözni - csodálatos kaland és élvezet. Egy-egy hosszabb kerékpártúra vagy a kertben végzett őszi munkák nemcsak fizikai állapotunkra lesznek jó hatással, hanem lelkileg is feltöltenek.

    Tervezzük meg tudatosan a kikapcsolódást jelentő programokat, hiszen ezek segítségével csökkenthetjük a stresszt, a depresszióra való hajlamot. Kifejezetten őszi estékre érdemes kártyapartira hívni barátainkat, a gyerekekkel elrendezni a nyáron készült sok-sok fotót, a videofelvételeket levetítve feleleveníteni a szabadság legderűsebb vagy legemlékezetesebb pillanatait.

    A helyes táplálkozás az őszi hónapokban is fontos, sőt még körültekintőbbnek kell lenni. Továbbra is alapelv, hogy együnk minél több friss idénygyümölcsöt és zöldséget, hiszen a vitaminokat, ásványi anyagokat nélkülözhetetlen bespájzolni az előttünk álló, kevésbé kényeztető hónapokra.

    Mit együnk ősszel? Például: sárgarépát, csemegekukoricát, diót, almát. Vannak ételek, amelyek erősítik a szervezet védekezőképességét. Fogyasszunk rendszeresen élőflórás joghurtot, fokhagymát, brokkolit, paprikát, spenótot. Az iskolás gyerekek hangulatát, koncentrálóképességét, tanulási kedvét javíthatjuk, ha ilyenkor kalciumban, magnéziumban, vasban és káliumban gazdag ételeket adunk nekik. Vagyis mogyorókrémes korpás kenyeret, aszalt gyümölcsöt, vörös, narancssárga és zöld húsú zöldséget, valamint halat és sok gyümölcsöt. Testünk és lelkünk kondicionálása ebben az időben nagyon fontos.

    A fentieken kívül vannak egyéb eszközök is, amelyek segítenek átvészelni, akár élvezetessé is tenni ezeket a hónapokat. Ilyen a fény- és színterápia. Az állandóan borús, ködös idő, a rövid nappalok miatt fokozottabban igényeljük a napfényt. A szürke, hideg napok depresszióhoz is vezethetnek, amely akár a teljesítőképességet is csökkentheti. Mivel ősztől túl sok időt töltünk a négy fal között, az állandó bezártság egészségügyi problémához vezethet. Napsütés nélkül a test egy melatonin nevű hormont termel, ami levertséget, álmosságot okoz (sőt erős vágyat kelt a szénhidrátok iránt). Ezért alkalmazzuk a fényterápiát, sőt ha kiegészítjük a megfelelő színekkel, még hatásosabb lesz, ugyanis a színek hatnak hangulatunkra, vitalitásunkra.

    Ha a fenti tapasztalatok bármelyikét, esetleg mindegyiket magunk is kipróbáljuk, garantáltan élvezetesebb, de legalábbis elviselhetőbb lesz az ősz.

    forrás: vitalmagazin.hu

     

    Ez érdekelni fogja